Saturday 14 July 2012

kepler -22b




Jejari Kepler-22b adalah kira-kira 2.4 kali jejari Bumi. Jisim dan komposisi permukaan kekal tidak diketahui,dengan hanya beberapa anggaran yang sangat kasar ditubuhkan:. Ia mempunyai kurang daripada 124 ramai Bumi pada had 3 keyakinan sigma, dan kurang daripada 36 ramai Bumi pada 1 sigma keyakinan
Ia berfikir bahawa objek mempunyai jisim yang serupa dengan Neptun(~ 35 Bumi ramai ). Satu lagi kemungkinan adalah bahawa Kepler-22b adalah dunia "seperti lautan". Ia juga mungkin setanding dengan air yang kaya dengan planet GJ b 1214 walaupun Kepler-22b, tidak seperti GJ 1214b, adalah di dalam zon yang boleh didiami. Jika ia mempunyai komposisi seperti Bumi, pemampatan bahan di kawasan pedalaman planet ini akan memberi jisim keseluruhan yang lebih besar daripada 40 jisim Bumi. sebuah planet yang juga akan menghasilkan permukaan graviti lebih besar daripada 7 kali bahawa pada Bumi. Ini diperintah keluar untuk sekurang-kurangnya ketidakpastian 1-sigma oleh ukuran halaju jejarian sistem, mencadangkan Kepler-22b tidak mempunyai Bumi seperti komposisi. Ia mungkin mempunyai komposisi yang lebih tidak menentu yang kaya dengan kerang luar cecair atau gas; ini akan membuat ia serupa dengan Kepler 11F, planet gas yang diketahui yang terkecil.
"Jika ia adalah kebanyakannya Lautan dengan teras 1 berbatu kecil," Natalie Batalha, salah satu yang saintis dalam projek ini, spekulasi "ia tidak ada di luar alam kemungkinan bahawa kehidupan boleh wujud dalam lautan sedemikian."Ini kemungkinan hidup telah didorong Halkum untuk melaksanakan penyelidikan ke atas calon-calon tertinggi untuk kecerdasan extraterrestrialNamun, jika kitaran karbon planet telah berhenti kerana kekurangan lautan dan plat tektonik, Kepler-22b boleh berpaling daripada 1 membakar, steril super-Venus.
Jarak purata dari Kepler-22b kepada tuan rumah bintang Kepler-22 adalah kira-kira 15% kurang daripada jarak dari Bumi ke Matahari tetapi kilauan (keluaran cahaya) Kepler-22 kira-kira 25% kurang daripada ituAhd gabungan jarak purata yang lebih pendek dari bintang dan kilauan bintang yang lebih rendah ini adalah konsisten dengan suhu permukaan yang sederhana pada jarak tersebut jika kita menganggap bahawa permukaan itu tidak tertakluk kepada pemanasan rumah hijau yang melampau.
Jika planet itu didapati bergerak dalam orbit yang elips, suhu permukaan akan berbeza-beza dari suhu yang lebih tinggi apabila dekat dengan Kepler-22 yang lebih rendah apabila lebih jauh. Jika orbit memang sangat elips, maka julat suhu varians akan menjadi melampau.
Saintis boleh menganggarkan keadaan permukaan yang mungkin seperti berikut:
Dalam ketiadaan atmosfera, suhu keseimbangan akan menjadi kira-kira -11 ° C.
Jika atmosfera memberi kesan rumah hijau yang serupa dalam magnitud yang di bumi, planet ini akan mempunyai suhu permukaan purata 22 ° C (72 ° F).
Jika atmosfera mempunyai kesan rumah hijau yang serupa dalam magnitud yang di Zuhrah, planet ini akan mempunyai suhu permukaan purata 460 ° C (860 ° F).

No comments:

Post a Comment