Saturday 14 July 2012

earth



Bumi merupakan planet ketiga dari Matahari, dan terpadat dan kelima terbesar daripada lapan planet dalam Sistem Suria. Ia juga adalah yang terbesar planet empat daratan Sistem Suria. Ia kadang-kadang dirujuk sebagai dunia, Blue Planet,atau dengan nama Latin, Terra.
Bumi membentuk 4540000000 tahun yang lalu, dan kehidupan muncul di permukaannya dalam tempoh 1000000000 tahun. Planet ini rumah kepada berjuta-juta spesies, termasuk manusia. biosfera Bumi telah ketara diubah dengan suasana dan lain-lain keadaan abiotik di planet ini , membolehkan yang proliferasi organisma aerobik serta pembentukan lapisan ozon yang,, radiasi blok solar berbahaya, membenarkan kehidupan di atas tanah. The hartanah fizikal Bumi, serta sejarah geologi yang bersama-sama dengan medan magnet bumi dan orbit telah dibenarkan hidup berterusan dalam tempoh ini. Anggaran berapa banyak lagi planet ini akan mampu untuk terus menyokong lingkungan hayat dari tahun 500000000 semata-mata, kepada selagi 2300000000 tahun.
Permukaan luar bumi terbahagi kepada beberapa segmen tegar, atau plat tektonik, yang berhijrah merentasi permukaan berbanding tempoh berjuta-juta tahun. Kira-kira 71% daripada permukaan dilindungi oleh lautan air masin, dengan baki terdiri daripada benua dan pulau-pulau yang bersama-sama mempunyai banyak tasik dan lain-lain sumber air yang menyumbang untuk hidrosfera. Kutub bumi kebanyakannya diliputi dengan ais pepejal (ais Antartika kunci) atau laut ais (ais Artik topi). Dalaman planet kekal aktif, dengan lapisan tebal mantel agak pepejal, teras luar yang cair yang menjana medan magnet, dan teras dalam besi pepejal.
Bumi berinteraksi dengan objek lain di angkasa, terutamanya Matahari dan Bulan. Pada masa ini, Bumi mengorbit Matahari sekali setiap 366,26 kali ia berputar tentang paksi sendiri yang, yang sama dengan 365,26 hari suria, atau 1 tahun perbintangan.paksi Bumi putaran yang condong 23,4 ° jauhnya dari serenjang yang kuasanya satah orbit, variasi bermusim di permukaan planet dengan tempoh 1 1 tahun tropika (365,24 hari solar).satelit hanya diketahui semula jadi Bumi, Bulan, yang mula mengorbit ia kira-kira 4,53 bilion tahun lalu, menyediakan pasang-surut lautan, menstabilkan kecondongan paksi, dan secara beransur-ansur melambatkan putaran planet. Antara kira-kira 3800000000 dan 4100000000 tahun yang lalu, pelbagai impak asteroid semasa pembetilan Berat Lewat menyebabkan perubahan ketara kepada persekitaran permukaan yang lebih besar.
Kedua-dua sumber mineral planet dan produk biosfera menyumbang sumber-sumber yang digunakan untuk menyokong populasi manusia global.penduduk ini telah dikumpulkan ke dalam kira-kira 200 negeri-negeri yang berdaulat dan merdeka, yang berinteraksi melalui diplomasi, perjalanan, perdagangan, dan ketenteraan tindakan. Budaya manusia telah membangunkan banyak pandangan planet ini, termasuk pengorangan sebagai tuhan, kepercayaan di Bumi yang rata atau di Bumi sebagai pusat alam semesta, dan perspektif moden dunia sebagai persekitaran yang bersepadu yang memerlukan pengawasan.

No comments:

Post a Comment