Saturday 14 July 2012

star




Bintang adalah besar-besaran, sfera bercahaya plasma yang diadakan secara bersama oleh graviti. Pada akhir hayatnya, bintang juga boleh mengandungi sebahagian merosot perkara. Bintang terdekat dengan Bumi adalah Matahari, yang merupakan sumber tenaga di Bumi. Bintang-bintang lain yang boleh dilihat dari Bumi pada waktu malam, apabila mereka tidak dikaburi oleh fenomena atmosfera, muncul sebagai pelbagai mata tetap bercahaya kerana jarak yang besar mereka. Sejarah, bintang yang paling menonjol di atas sfera cakerawala telah dikumpulkan bersama ke dalam buruj dan asterisms, dan terangnya bintang-bintang yang diperolehi nama yang sebenar. Katalog luas bintang telah dipasang oleh ahli astronomi, yang menyediakan jawatan bintang diseragamkan.
Untuk sekurang-kurangnya sebahagian hayatnya, bintang bersinar kerana pelakuran termonuklear hidrogen dalam tenaga teras yang melepaskan bahawa merentasi pedalaman bintang dan kemudian memancarkan ke angkasa lepas. Hampir semua elemen semulajadi yang lebih berat daripada helium telah dicipta oleh bintang, sama ada melalui nucleosynthesis cemerlang semasa hayat mereka atau oleh nucleosynthesis supernova apabila bintang meletup. Ahli-ahli astronomi boleh menentukan jisim, umur, komposisi kimia dan banyak sifat-sifat lain bintang dengan memerhatikan spektrum, kilauan dan bergerak melalui ruang. Jumlah jisim bintang adalah penentu utama dalam evolusi dan nasib akhirnya. Ciri-ciri lain bintang ditentukan oleh sejarah evolusi, termasuk diameter, putaran, pergerakan, dan suhu. Plot suhu bintang banyak terhadap luminosities mereka, yang dikenali sebagai gambar rajah Hertzsprung-Russell (H-R rajah), membolehkan umur dan negeri evolusi bintang yang akan ditentukan.
Bintang A bermula sebagai awan runtuh bahan yang terdiri terutamanya daripada hidrogen, bersama-sama dengan helium dan surih jumlah unsur-unsur yang lebih berat. Sekali teras cemerlang adalah cukup padat, beberapa hidrogen semakin ditukarkan kepada helium melalui proses pelakuran nuklear.selebihnya pedalaman bintang membawa tenaga dari teras melalui gabungan proses radiatif dan perolakan. Tekanan dalaman bintang menghalang daripada runtuh lagi di bawah graviti sendiri. Apabila bahan api hidrogen di teras habis, bintang dengan sekurang-kurangnya 0.4 kali jisim Matahari  mengembang untuk menjadi gergasi merah, dalam beberapa kes menggabungkan unsur-unsur yang lebih berat di teras atau dalam cengkerang sekitar teras. Bintang yang kemudiannya berkembang ke dalam bentuk yang merosot, kitar semula sebahagian perkara itu ke dalam persekitaran antara bintang, di mana ia akan membentuk satu generasi baru bintang dengan jumlah yang lebih tinggi unsur-unsur berat.
Sistem binari dan pelbagai bintang terdiri daripada dua atau lebih bintang yang terikat dengan graviti, dan pada amnya bergerak antara satu sama lain di dalam orbit yang stabil. Apabila dua bintang itu mempunyai orbit yang agak rapat, interaksi graviti mereka boleh memberi kesan yang ketara kepada evolusi mereka.Bintang boleh membentuk sebahagian daripada struktur yang lebih besar graviti terikat, seperti satu kelompok atau galaksi

No comments:

Post a Comment