Saturday 14 July 2012

definition of planet


Definisi planet, kerana perkataan itu dicipta oleh orang Yunani purba, telah dimasukkan ke dalam skop pelbagai badan-badan cakerawala. Ahli astronomi Yunani yang digunakan planetai asteres panjang (ἀστέρες πλανῆται), "raba bintang", objek yang nampaknya bergerak ke atas langit. Selama berjuta-juta, istilah ini telah dimasukkan pelbagai objek yang berbeza, dari Matahari dan Bulan satelit dan asteroid.
Menjelang akhir abad ke-19 planet perkataan, walaupun ia masih belum ditakrifkan, telah menjadi satu istilah kerja yang digunakan hanya untuk satu set objek yang kecil di dalam Sistem Suria. Selepas tahun 1992, bagaimanapun, ahli-ahli astronomi mula menemui objek tambahan yang banyak di luar orbit Neptun, serta beratus-ratus objek yang mengorbit bintang lain. Penemuan ini bukan sahaja meningkatkan bilangan planet yang berpotensi, tetapi juga berkembang pelbagai dan keanehan mereka. Ada yang hampir cukup besar untuk menjadi bintang, manakala yang lain adalah lebih kecil daripada bulan bumi. Penemuan ini mencabar tanggapan panjang menganggapnya planet boleh.
Isu definisi yang jelas untuk planet datang ke kepala pada tahun 2005 dengan penemuan Eris objek trans-yg berhubung dgn laut, badan yang lebih besar daripada planet terkecil yang kemudian diterima, Pluto. Sebagai tindak balas 2006, Kesatuan Astronomi Antarabangsa (IAU), yang diiktiraf oleh ahli-ahli astronomi sebagai badan dunia yang bertanggungjawab untuk menyelesaikan isu-isu tatanama, mengeluarkan keputusan mengenai perkara itu. Definisi ini, yang hanya terpakai kepada Sistem Suria, menyatakan bahawa planet adalah sebuah badan yang mengorbit Matahari, adalah besar cukup untuk graviti sendiri untuk menjadikan ia bulat, dan telah "dibersihkan kejiranan" objek yang lebih kecil di seluruh orbitnya. Di bawah definisi baru ini, Pluto dan objek trans-yg berhubung dgn laut lain tidak layak sebagai planet. Keputusan IAU tidak dapat diselesaikan semua kontroversi, dan manakala ramai saintis telah menerima takrif, sebahagian dalam komuniti astronomi telah menolak dengan sekeras-kerasnya.

No comments:

Post a Comment