Saturday 14 July 2012

jupiter




Musytari adalah planet kelima daripada Matahari dan planet terbesar di dalam Sistem Suria. [13] Ia adalah gergasi gas dengan jisim satu perseribu bahawa Matahari tetapi adalah dua setengah kali jisim semua planet-planet lain dalam kami Sistem solar digabungkan. Musytari dikelaskan sebagai gergasi gas bersama-sama dengan Zuhal, Uranus dan Neptun. Bersama-sama, keempat-empat planet kadang-kadang dirujuk sebagai planet luhur atau luar.
Planet ini telah dikenali oleh ahli astronomi zaman purba, [14] dan telah dikaitkan dengan kepercayaan mitos dan agama banyak budaya. Orang-orang Rom telah menamakan planet selepas Roman tuhan Musytari. [15] Apabila dilihat dari Bumi, Musytari boleh mencapai magnitud ketara daripada -2,94, menjadikannya objek purata ketiga-terang di langit malam selepas Bulan dan Venus. (Marikh secara ringkas dapat menandingi kecerahan Musytari pada titik tertentu di dalam orbitnya.)
Musytari terutamanya terdiri daripada hidrogen dengan suku massa menjadi helium, ia juga mungkin mempunyai teras berbatu unsur-unsur yang lebih berat [16]. Disebabkan putaran yang pesat, bentuk Musytari ialah bulat oblate (ia mempunyai bonjol sedikit tetapi ketara di kawasan sekitar khatulistiwa). Suasana luar jelas kelihatan dibahagikan kepada beberapa band di latitud yang berbeza, menyebabkan pergolakan dan ribut di sepanjang sempadan saling tindakan mereka. Keputusan penting adalah Spot Great Red, sebuah ribut gergasi yang dikenali telah wujud sejak sekurang-kurangnya abad ke-17 apabila ia mula-mula dilihat oleh teleskop. Sekeliling planet ini adalah satu sistem cincin planet pengsan dan magnetosfera berkuasa. Terdapat juga sekurang-kurangnya 66 bulan, termasuk empat bulan-bulan besar yang dipanggil bulan-bulan Galilea yang pertama kali ditemui oleh Galileo Galilei pada 1610. Ganymede, yang terbesar ini bulan-bulan, mempunyai diameter yang lebih besar daripada planet Utarid.
Musytari telah diterokai beberapa kali oleh kapal angkasa robotik, terutamanya semasa Perintis awal dan Voyager flyby misi dan kemudian oleh pengorbit Galileo. Siasatan yang paling baru-baru ini untuk melawat Musytari adalah kapal angkasa Horizons Pluto-terikat Baru pada lewat Februari 2007. Prob menggunakan graviti dari Musytari untuk meningkatkan kelajuan. Sasaran masa depan untuk cari gali dalam sistem luhur termasuk lautan yang dilitupi ais mungkin cecair di Europa bulan

No comments:

Post a Comment