Saturday 14 July 2012

uranus




Uranus adalah planet ketujuh dari Matahari. Ia mempunyai jejari planet ketiga terbesar dan keempat terbesar massa planet di dalam Sistem Suria. Ia dinamakan sempena nama dewa Yunani purba Uranus langit (Yunani kuno: Οὐρανός), bapa dan datuk Cronus (Zuhal) Zeus (Jupiter). Walaupun ia boleh dilihat dengan mata kasar seperti lima planet klasik, ia tidak pernah diiktiraf sebagai planet oleh pemerhati purba kerana keremangan dan orbit perlahan. Sir William Herschel mengumumkan penemuan pada MAC 13, 1781, memperluaskan diketahui sempadan Sistem Suria buat kali pertama dalam sejarah moden. Uranus adalah planet pertama yang ditemui dengan teleskop.
Uranus adalah serupa dalam komposisi untuk Neptun, dan kedua-duanya adalah komposisi kimia yang berbeza daripada gergasi gas yang lebih besar, Jupiter dan Saturn. Ahli astronomi kadang-kadang meletakkan mereka dalam kategori yang berasingan yang dipanggil "gergasi ais". Atmosfera Uranus, sementara sama seperti Musytari dan, Zuhal dalam komposisi utama yang hidrogen dan helium, mengandungi lebih "ais" seperti ammonia air, dan metana, bersama-sama dengan kesan hidrokarbon.yang suasana paling sejuk planet di dalam Sistem Suria , dengan suhu minimum sebanyak 49 K (-224 ° C). Ia mempunyai kompleks, awan struktur berlapis, dengan air berfikir untuk membuat awan terendah, dan metana berfikir untuk membuat lapisan paling atas awan.Sebaliknya, interior Uranus terutamanya terdiri daripada ais dan batu.
Seperti planet gergasi yang lain, Uranus mempunyai sistem cincin, magnetosfera, dan bulan yang banyak. Sistem Uranian mempunyai tatarajah yang unik di antara planet kerana paksi putaran condong sisi, hampir kepada satah revolusi tentang Matahari. Kutub utara dan selatan itu terletak di mana kebanyakan planet-planet lain mempunyai equators mereka.Pada tahun 1986, imej daripada Voyager 2 menunjukkan Uranus sebagai planet yang hampir sifat cahaya yang boleh dilihat tanpa jalur awan atau ribut yang dikaitkan dengan gergasi lain.pemerhati daratan telah melihat tanda-tanda perubahan bermusim dan peningkatan aktiviti cuaca dalam tahun-tahun kebelakangan ini sebagai Uranus mendekati ekuinoks. Kelajuan angin di Uranus boleh mencapai 250 meter sesaat (900 km / h, 560 mph).

No comments:

Post a Comment