Saturday 14 July 2012

saturn




Zuhal ialah planet keenam daripada Matahari dan planet kedua terbesar di dalam Sistem Suria, selepas Musytari. Dinamakan sempena nama dewa Rom Zuhal, simbol astronomi (♄) mewakili sabit tuhan. Zuhal ialah gergasi gas dengan jejari purata kira-kira sembilan kali Bumi.Walaupun hanya satu perlapan ketumpatan purata Bumi, dengan lebih besar Zuhal jumlah lebih 95 kali lebih besar seperti Bumi
Pedalaman Zuhal ini mungkin terdiri teras 1 nikel besi, dan batu (silikon dan sebatian oksigen), dikelilingi oleh lapisan 1 dalam hidrogen logam, 1 lapisan perantaraan hidrogen cecair dan cecair helium dan 1 lapisan gas luar.semasa Elektrik dalam tempoh yang lapisan hidrogen logam yang difikirkan menimbulkan bidang planet magnet Zuhal, yang sedikit lemah daripada Bumi dan di sekitar satu per dua puluh kekuatan itu, Musytari.The suasana luar adalah umumnya hambar dan tidak berbeza, walaupun hidup lama ciri-ciri boleh muncul.
Kelajuan angin pada Zuhal boleh mencapai 1.800 km / h (1,100 mph), lebih cepat daripada di Musytari, tetapi tidak sepantas mereka pada Neptun.
Zuhal mempunyai satu sistem cincin yang terdiri daripada sembilan cincin berterusan utama dan tiga arka tidak berterusan, terdiri kebanyakannya zarah ais dengan jumlah yang lebih kecil serpihan berbatu dan debu. Enam puluh dua dikenali bulan yang mengelilingi planet ini; 53 rasminya dinamakan. Ini tidak termasuk beratus-ratus "moonlets" dalam cincin. Titan, Zuhal terbesar dan bulan kedua terbesar di Sistem Suria, adalah lebih besar daripada planet Utarid dan bulan hanya di dalam Sistem Suria untuk mengekalkan suasana yang besar. 

No comments:

Post a Comment