Saturday 14 July 2012

neptune




Neptun ialah planet kelapan dan paling jauh dari Matahari dalam Sistem Suria. Ia adalah planet keempat terbesar oleh diameter dan terbesar ketiga oleh massa. Neptun ialah 17 kali jisim Bumi dan agak lebih besar daripada Uranus hampir berkembar, iaitu 15 kali ganda jisim Bumi tetapi bukan sebagai tebal.Secara purata, Neptun mengorbit Matahari pada jarak sebanyak 30.1 AU, kira-kira 30 kali jarak Bumi-Matahari. Dinamakan sempena tuhan Rom laut, simbol astronomi ♆, versi digayakan dewa Neptune trisula.
Neptune adalah planet pertama yang ditemui oleh ramalan matematik dan bukannya oleh pemerhatian empirikal. Perubahan yang tidak diduga dalam orbit Uranus yang diterajui Alexis Bouvard untuk menyimpulkan bahawa orbitnya adalah tertakluk kepada pengusikan graviti oleh planet yang tidak diketahui. Neptune telah kemudiannya diperhatikan pada September 23, 1846 [1] oleh Johann Galle dalam ijazah kedudukan yang diramalkan oleh Urbain Le Verrier, dan bulan yang terbesar, Triton, telah ditemui sejurus selepas itu, walaupun tiada baki planet 12 bulan yang telah terletak telescopically sehingga abad ke-20. Neptune telah dikunjungi oleh hanya kapal angkasa satu, Voyager 2, yang terbang dengan planet ini pada 25 Ogos 1989.
Neptun adalah serupa dalam komposisi untuk Uranus, dan kedua-duanya mempunyai komposisi yang berbeza daripada gergasi gas yang lebih besar, Jupiter dan Saturn. Neptune atmosfera, manakala sama dengan Musytari dan Zuhal yang terdiri terutamanya daripada hidrogen dan helium, bersama-sama dengan kesan hidrokarbon dan mungkin nitrogen, mengandungi bahagian yang lebih tinggi "ais" seperti air, ammonia dan metana. Ahli astronomi kadang-kadang mengkategorikan Uranus dan Neptun sebagai "gergasi ais" untuk menekankan perbezaan-perbezaan ini.pedalaman, seperti Uranus, Neptun terutamanya terdiri daripada ais dan batu. Jejak metana di kawasan terluar di akaun sebahagian untuk penampilan biru planet. 
Berbeza dengan suasana yang agak sifat Uranus, atmosfera Neptun adalah terkenal untuk cuaca yang aktif dan nyata. Sebagai contoh, pada masa 1989 Voyager 2 flyby, hemisfera selatan planet memiliki Spot Great Gelap yang setanding dengan Spot Merah Besar di Musytari. Ini corak cuaca telah didorong oleh itu angin kuat berterusan planet mana-mana di dalam Sistem Suria, dengan kelajuan angin yang dicatatkan setinggi 2.100 kilometer sejam (1300 mph). Kerana jarak besar yang dari Matahari, suasana luar Neptune adalah salah satu tempat yang paling sejuk di dalam Sistem Suria, dengan suhu di puncak awan menghampiri -218 ° C (55 K). Suhu di pusat planet ini kira-kira 5400 K (5,000 ° C). [17] [18] Neptun mempunyai 1 cincin sistem pengsan dan berpecah-pecah (berlabel 'lengkok'), yang mungkin telah dikesan pada tahun 1960an tetapi telah hanya indisputably disahkan dalam 1989 oleh Voyager 2.

No comments:

Post a Comment